New Beginning

I pulled this card today from my hostmums tarot card. They are called The Psychic Tarot by John Holland. I have my own Tarot cards but I like these Psychic once better because every card is so different and the normal tarot cards are divided into groups with 1 of sword, 2 of sword and so on. This is what I got, and I am always so suprised that if everyone in the family here pulls a card and we wouldn't know which one everyone pulled whe would still be able to figure out which card is to who through what the card says. It is simple amazing :-)

New Beginnings

Each and every journey begins with the all-important first step. When this card presents itself in your reading, it's confirming that it's time for you to take a brave leap of faith - but be prepared as you do so. This card represents that a great new adventure is awaiting you. It usually shows up when there is a significant inner change happening within you. By selecting this card, it's a sign that those important choices are needed and are about to be made and should be carefully pondered as you procees with wisdome, thought, and care.

Life is a constantly trying to nudge and move forward. At times, it can be daunting when you are faced with a new adventure or direction, therefore, it calls for inner belief and courage as you take that leap of faith and step into the unknown. During this time, don't be alarmed if you feel lost or even confused. Most people are afraid of changes and play it safe by staying where they are. Know that through inner guidance, wisdome, and a belief in yourself - and by tapping into these tools - you will be propelled forward on a positive, life-changing path.

Don't conform to what society or other individuals expect of you at this time. It is your own adventure. During this time, be like and innocent child with fresh eyes, and give yourself premission to live, play, love and above all, laugh.

Feeling alittle down..

If You Just Realised

You shake my confidence, destroy my faith,
Though I always give and never take,
You build me up then break me down,
I will never know why i'm still around,
There's only so much one person can take,
Before they give up, before they break,
Though i'll never let you see me cry,
You may realise when I cease to try,
If you realised exactly what I know,
You would realise why it's time for me to go,
I can't shake this feeling, no matter what I do,
Once you've destroyed my trust and respect,
You mean nothing, what did you expect?

Niagara Falls

Tänkte göra en lite försenad uppdatering av Niagara Falls. :-)

Det blev en weekendtrip tillsammans med Nina från Tyskland. Vi åkte hemifrån redan halv 5 på morgonen och Nina sov över hos mig dagen innan för att göra saker lättare. Först tåget till Nyc sen tunnelbana till Chinatown sen buss.. i 7h.. egentligen ännu mera om man räknar med alla stop vi tog. men 7h på bussen.. det vill säga en total restid i bil, tåg och buss på 9h från mig till Niagara Falls!!! Fast tiden gick fort så det var värt det. Hittade en billig buss som bara kostade 1000kr för hela resan dit och hem från nyc och en natt på hotel med frukost. Så det var ett bra pris!

Men de kunde haft bättre bussar.. inget bälte och ingen plats.. ni ser ju själva hur trångt det var..

På vägen dit stannade de vid något glasmuseum och ville få oss att betala 150 spänn.. ja o Nina valde att inte följa med in på museumet och ägnade tiden i glasshopen som fanns där och var nästan lika stor som museumet..haha!

Sen stannade de också vid en knallrosa kinarestaurang(såklart- hela resan var ju annordnad av kiniser och jag tror att förut mig och Nina var det 2 andra som inte hade asiatiskt utsprung.) Men jag och Nina åt inte där heller. Vi hade fixad mat och snacks och hade allt med oss som picknik. Så vi satte oss i gräset och åt där.
Det var faktiskt väldigt smart att ha egen mat, för t.ex. när vi kom till Niagra falls var det runt middagstid så alla andra blev tvungna att ställa sig i den lååånga kön för att köpa mat.. Jag och Nina åt på bussen precis innan vi kom fram och kunde istället utforska ^^ Ibland gäller det att vara smart!

Behövs verkligen en skylt? seriöst..

Här kommer några bilder.. om ni vill se dem större är det bara att trycka på dem!

När man hade det blåa regnskyddet på så åkte man en båttur som gick alldeles intill vattenfallen.
Jag tyckte det var mäktigt men jag visste inte vad jag skulle göra efter det!

Efter det så gjorde vi Cave of the Winds. gula regnskydd :P Då gick man själv vid vattenfallet och man kunde gå upp så man stod under och fick vattnet på sig - vilken kraft.. var ju så man ramlar omkull, jag kunde inte ens gå hela vägen så jag stod precis under utan var tvungen att stanna 1meter ifrån där vattnet endå skvätte sådant att jag höll på att tappa balansen!

Så vid 12 på söndagen började vår resa hemåt igen.. och vid halv 11 på söndagkvällen var jag hemma.
Jag hade inga stora förväntningar på resan utan följde mest med för min kompis inte ville åka själv.
Men jag måste säga att jag blev glatt överaskad. Även fast vi inte var där så länge och det var en lång bussresa så var det väldigt väldigt roligt :-)

Sweden here I come!

Äntligen.

Igårkväll loggade jag som vanligt in på datorn. Det första jag ser är ett mail från kvinnan som fixar med flyg till alla au-pairer. Klickade genast på mailet för att öppna för jag ville inte vänta en sekund till med att få reda på när jag kommer att stå på svensk mark. Till min besvikelse mötes jag av en flygresa 1aug, vilket är way to early och jag blev tvungen att skriva ett email tillbaka som förklarade att det måste blivit något fel. Detta var vid 8 på kvällen och redan kl 9 nästa morgon hade jag ett nytt mail. Resan ändrad och klar och nu känns det verkligen att jag kommer hem snart. Och bravo till de på au-pair in america som fixade strulet med min biljett så snabbt! :-)

NEWARK, NJ-

Thu, Aug 12
Arriving At
03:00pm

Så klockan 3 den 12 augusti landar jag på Arlanda!
Nu gäller det bara att försöka få ner alla saker man samlat på sig efter 1 år i USA i två resväskor.....

Recept

På förfrågan så ska jag lägga ut ett jättegott veggierecept här.
Huvudingrediensen är Tempe(tempe) och vad jag hört har det precis kommit till Sverige men är väldigt begränsat. Här finns det jättemycket och i olika varianter. Det är gjort på sojabönor och används som proteinkälla.

Barbequed Tempeh

1 1/2 tsk malen fänkål
2 tsk het sås
salt

Stek lök och vitlök i olja eller smör tills de blivit mjuka.
Samtidigt skär du paprikan i bitar och häller sedan i.
Stek i ytterligare 5 minuter och rör ofta.

Medan det är i stekpannan skär du tempehn i kuber. Häll i och stek i 5 min.
Tillsätt mer olja eller smör om det behövs för att inte fastna i botten.

Börja med såsen och mixa ihop allt i en liten skål.
Krydda tempeh mixen i stekpannan och rör runt och stek i ett par minuter.

Tillsätt sedan såsen och låt alltsamman puttra i ca 5 min tills såsen har tjocknat.
Smaka av och häll i mer av den starka såsen eller salt om det behövs.

Kan ätas bara som det är eller tillsammans med t.ex. ris, quinoa , couscous m.m.
Kan också ätas i pitabröd tillsammans med sallad!