Recept

På förfrågan så ska jag lägga ut ett jättegott veggierecept här.
Huvudingrediensen är Tempe(tempe) och vad jag hört har det precis kommit till Sverige men är väldigt begränsat. Här finns det jättemycket och i olika varianter. Det är gjort på sojabönor och används som proteinkälla.






Barbequed Tempeh

olja eller smör
2 lök
2 klyftor vitlök
1 stor paprika
1 packet tempeh (250g)

Sås:
1 msk sojasås
3 msk tomatpastej
1,5msk molasses(mörk sirap) eller alt. brunt socker
1,6 dl vatten

Kryddor:
1 msk koriander
1 1/2 tsk malen fänkål
2 tsk het sås
salt


Stek lök och vitlök i olja eller smör tills de blivit mjuka.
Samtidigt skär du paprikan i bitar och häller sedan i.
Stek i ytterligare 5 minuter och rör ofta.

Medan det är i stekpannan skär du tempehn i kuber. Häll i och stek i 5 min.
Tillsätt mer olja eller smör om det behövs för att inte fastna i botten.

Börja med såsen och mixa ihop allt i en liten skål.
Krydda tempeh mixen i stekpannan och rör runt och stek i ett par minuter.

Tillsätt sedan såsen och låt alltsamman puttra i ca 5 min tills såsen har tjocknat.
Smaka av och häll i mer av den starka såsen eller salt om det behövs.

Kan ätas bara som det är eller tillsammans med t.ex. ris, quinoa , couscous m.m.
Kan också ätas i pitabröd tillsammans med sallad!

Blir till 2 portioner

Smaklig måltid

♥ Rebecka


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0