Questions

Fick fyra frågor av Lina som jag tänkte svara på här på bloggen för jag tror att det kan finnas fler som undrar samma saker. Hoppas du blir nöjd med svaren. Jag har gjort mitt bästa.
Känner att jag inte är någon expert än, men lite kan jag allt.
Är det någon annan som har frågor så varsågod bara!
Men jag kan inte lova att jag vet svaret på alla frågor.



1. Vilken au-pair förmedling åker du med?

Jag åker med SI, Skandinaviska Institutet som i USA kallas för Au Pair in America.
De har egen hemsida där ni kan läsa ännu mera.


http://www.scandinavianinst.se/


Man kan få en broshyr hemskickad där man också kan läsa mer.
Den här har jag men jag vet inte om de uppdaterar och gör nya varje år.
Så ber ni om en nu kanske den inte ser likadan ut.



2. Hur/vem kontaktar man för att bli aupair i usa?

Det första man gör är att man bestämmer sig för vilken förmedling man vill åka med. Det är steg 1.  
När man bestämt sig för det så har de flesta förmedlingarna en sida där man kan göra en intresseanmälan/preliminäransökan och få information hemskickad.
Man kan också välja att ringa direkt till förmedlingen. Telefonnummer hittar man på hemsidan. 
Du kommer få information om hur du kan börja med din ansökan skickad till dig.
Med skandinaviska institutet gör du din ansökan online. Man får en egen sida där man loggar in och laddar upp intyg och referenser m.m. samt svarar på formulär. Jättesmidigt!
När du sen börjar med din ansökan kan du höra av dig till förmedlingen när du vill men frågor och funderingar. Det är faktiskt inte så svårt som man kan tro att komma igång.
Bara man bestämmer sig för vilken förmedling man vill åka med.


3. Måste man läsa på college?

Ja, man måste läsa såkallade 6 academic credits på en skola som är godkänd av Au-pair in America. Det finns en massa olika skolor och man har ganska mycket att välja emellan.
Det är inte alls mycket som man läser egentligen. Ca 3h i veckan under 30 veckor.  
Se det som en möjlighet att få lära sig något nytt samt att träffa massa nya människor.
Och eftersom det finns så mycket att välja emellan så kan du säkert hitta något som du skulle tycka vara kul.
Gillar man inte att plugga massa kan man ju välja något mer praktiskt som en fotokurs eller teater.
Ja möjligheterna är oändliga. Finns även helgkurser man kan ta som är godkända.

Familjen betalar upp till 500$ för dina studier och står för resan dit och hem. Så väljer man billigare kurser kan man klara sig utan att behöva betala något till studierna själv.
Vill man plugga lite dyrare kurser kan man lägga till pengar själv, man kommer ju att ha råd med det när man är där :P


När man pluggat klart måste man visa bevis för att man varit där och medverkat.
Följer man inte reglerna får man ingen avslutningsbonus i slutet på året.
Och jag vet inte helt säkert om det är något annat som händer också. 
Men att plugga i USA, Skoj ju! Varför skulle man inte vilja det!


4. Hur ska jag gå till väga för att kunna bli au-pair säkert?

Är det USA du tänker på så är det viktigt att du åker genom en förmedling.
Vet de som åker privat också. Och ja, det kan funka och man kan få ett underbart år.
Men har också hört att det kan vara extremt svårt att få ett giltigt visum om man åker privat.
Och man måste ha ett visum om man åker till USA. Vet inte om det till och med är så att man åker olagligt om man inte åker via förmedling. USA har också au-pair under "utbyte" , Au pair exchange program och det är meningen att alla au pairer i USA ska studera. Åker man privat gör man kanske inte det... Men vet inte säkert så kan inte egentligen uttala mig.  
Är det någon annan som vet?


Men det känns mer tryggt att åka genom en förmedling tycker jag.
Det är ju trots allt USA och det är lite att fixa innan.
Man kan inte bara åka dit. Så som jag svarade tidigare så är det allra säkraste sättet att åka med en förmedling, en Bra förmedling, som Skandinaviska t.ex. Finns nog några mindre bra förmedlingar där ute med. Och det kan vara ganska svårt att veta vilka som är bra och seriösa och vilka som är mindre bra.

När man åker med en förmedling har man stöd hela året ut.
Förmedlingen vet hur allt går till för de har gjort det förut.
Och skulle något hända har du alltid folk att vända dig till.  
Med en förmedling kan man känna sig säker!


♥ Rebecka


Kommentarer
Postat av: Lollo

Jo, det är olagligt att åka privat som au pair till USA. Man måste få ett giltigt visum som man bara kan få via en förmedling.

Blir man påkommen att vara där utan visum, så kanske man inte får komma till USA på flera år. Inte kul! :P

2009-07-14 @ 21:27:31
Postat av: Johanna

Tack för tipset om tejpen :)

2009-07-14 @ 22:38:06
URL: http://myaupairdream.blogg.se/
Postat av: Anonym

Bra svar :) Nog för att jag vet att allt som du skrev men det är bra för dem som inte har kommit lika långt som vi ;)

2009-07-14 @ 22:56:33
URL: http://sabinalindstrom.bloggspace.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0