Inriktningar

Vet att några haft lite funderingar på de olika "inriktningarna" som Skandinaviska Institutet har.
Just det är lite speciellt och det är inte andra förmedlingar som har som dem.
Jag tycker det är väldigt bra, för då kan man bestämma själv om man vill plugga mer eller mindre,
och har man speciell barnerfarenhet så får man mer betalt.




Jag har gått barn och fritidsprogrammet på gymnasiet och räknas till en au-pair extraordinary. Jag kommer att jobba lika mycket som en vanlig au-pair men får mer betalt för min utbildning. Man räknas också som au-pair extraordinary om man t.ex. är utbildad förskollärare eller har 2års heltidserfarenhet inom barnomsorgen.


Både som vanlig au-pair och extraordinary au-pair jobbar man 45h per vecka och studerar 3h. Båda får pengar till studier av familjen på upp till 500$. Skillnaden är alltså betalningen. En vanlig au-pair får 176,85$(1383kr) i veckan medan en au-pair extraordinary får 250$(1955kr) i veckan.


Den inriktningen som har störst skillnad är Educare!
Där jobbar man 30h i veckan och studerar minst 6h i veckan.
Alltså jobbar man 15h mindre men pluggar bara 3h mer..
vilket resulterar i 12h mer fritid.

Men då får man inte heller lika mycket betalt. Man har en veckolön på 132,64$ vilket är 1053kr.
Familjer hjälper en dock med dubbelt så mycket pengar till studierna, hela 1000$.

Det som är speciellt när man åker som educare är att man kommer till en familj med barn i skolåldern. Det är det som ger dig möjligheten att plugga mera då de är i skolan.
Eftersom man jobbar med skolbarn här är körkortet viktigare. Man måste ha körkort vilken inriktning man än väljer men här måste man ha haft körkort i minst 6 månader.






Annars så har jag varit på stan idag.
Imorgon är det utgång med Kajsa och på lördag jobb.
Det rullar på med andra ord.
Ibland känner jag att jag tänker lite för mycket, oroar mig för mycket och skrämmer upp mig själv inför USA.
Jag får ta och lägga av med det!


♥ Rebecka

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0