Månadens Bok - Augusti 2009

Jag har läst Amerikanerna av Staffan Ekendahl



Jag kan säga att jag aldrig skulle valt att läsa boken om jag inte skulle åka iväg till USA.
Jag hoppade över många sidor och skumläste vissa kapitel.
Det handlade ganska mycket om politik men ibland blev jag förvånad över att det endå var rätt så intressant.
  • Visste ni att varannan vuxen amerikan jobbar frivilligt utan att få betalt, som volentär av olika slag?
  • Visste ni att familjen till en kvinna som blev misshandlad av sin man på ett hotell, stämde hotellkedjan därför att personalen inte var utbildad i att ta hand om hustrumisshandel?             I USA stämmer man hit och dit.
  • Och pågrund av att man så lätt kan bli stämd så är sjukhuskostnaderna så höga därför att läkarna måste ta skyhöga försäkringar. Att besöka en läkare som skriver ut ett recept kan kosta 5000kr.
  • Visste ni att kommer en kvinna in och ska föda barn så möts hon i ingången av advokatfirmor som delar ut sina lappar och säger " hoppas eran förlossning går bra, men skulle den inte göra det så vill vi att ni ska veta var vi finns"


♥ Rebecka


Kommentarer
Postat av: Jenny

Haha håller också på att läsa den nu, av samma anledning. Intressant bok.. för det mesta i alla fall. ;-)

2009-08-11 @ 12:37:24
Postat av: Josefine

Med vissa saker undrar man ju egentligen hur dom tänker där i USA x)

2009-08-11 @ 13:32:42
Postat av: Sabina

Jag försökte läsa den jag med.. Läste typ 3 kapitel, men sen orkade jag inte mer ;P Intressant ibland iaf ;)

2009-08-11 @ 15:46:50
URL: http://sabinalindstrom.bloggspace.se
Postat av: Lollo

Jag köpte den faktiskt för typ 2 år sen. Bara för att jag alltid varit så besatt i USA. Jag läste den från pärm till pärm, men ja, det är inget jag gör om. Den är väldigt seg och sådär, men nyttig ändå! Det är kul att ha den nu och kolla tillbaka och läsa igenom vissa grejer igen :)

2009-08-11 @ 18:18:04
Postat av: Pernilla

hahaha..kul för ja lånade den idag:) men vet inte om jag orkar läsa den...haha! får se:) Tack så jätte mycket för gratulationen..hehe! nu är väntan äntligen över och allt kul kan börja:) Ha de bra:)

2009-08-11 @ 18:57:24
URL: http://pilly.blogg.se/
Postat av: Cecilia

Oj, men det verkar ju helt jävla sjukt! Asså, egentligen är det synd om människorna i det landet, i vissa situationer asså! Alla kan göra misstag och fel.. Hallå, det är mänskligt liksom. Visst på sjukhus skall det inte finnas, men tyvärr gör det de.

2009-08-11 @ 19:52:41
URL: http://chibs.blogg.se/
Postat av: Anna

haha jag har också läst den boken :P haha Ändå roligt att läsa om att det är ganska så stor skillnad :P Jag har för mig att det stod om en kvinna som körde drive in på McDonalds och sedan spillde ut sitt katte och därmed stämde McDonals för att hon fick någon brännskada på benet eller var det var och fick jätte mycket pengar i skadestånd :P Helt galet.

Här skulle man inte ens tänka tanken på att stämma dem för något sådant :P haha

2009-08-13 @ 17:20:38
URL: http://tredjemaj.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0